`

Osteopathie bij kinderen”

Osteopathie bij kinderen

Kinderen vragen speciale aandacht binnen zowel de geneeskunde als de osteopathie. Een kind is geen kleine volwassene. Er zijn vele aspecten in de behandeling van een kind anders dan bij een volwassene omdat kinderen volop in ontwikkeling zijn, zowel mentaal als fysiek. Elke ontwikkelingsfase en kind vraagt een specifieke en unieke benadering. Een baby is anders dan een peuter en een peuter is weer anders dan een kleuter of een puber. Als er een probleem in één van de facetten van de ontwikkeling optreedt heeft dit gevolgen voor de totale ontwikkeling van het kind. Tijdens een osteopatische behandeling wordt door het kind bepaald hoe het zich laat behandelen. Het is aan de osteopaat om op een creatieve wijze het kind te volgen en te behandelen. Kinderen ervaren de behandeling in het algemeen als aangenaam, omdat er met zachte mobilisatie wordt gewerkt. Sommige kinderen huilen tijdens de behandeling, terwijl anderen in slaap vallen. Dit komt, omdat door het ontspannen van de weefsels de prikkels naar de hersenen veranderen, waar he kind op reageert. De behandeling is afgestemd op de patiënt en de techniekkeuze waarborgt een veilige en doeltreffende behandeling. Baby's en kleine kinderen worden niet gemanipuleerd.
 

Waarmee komen kinderen bij een osteopaat

Veel voorkomende klachten, waarmee kinderen bij een osteopaat komen:

  1. obstipatie
  2. oor- en bijholteontsteking
  3. ADHD, ADD
  4. hoofdpijn, duizelig, misselijk, onrustig
  5. dyslectie, dyscalculie, leerproblemen, concentratieproblemen
  6. scoliose, heupklachten, rugklachten, gewrichtsklachten
  7. buikklachten,
  8. groeipijn, slaapproblemen, zindelijkheidsproblemen 
  9. Stress, angsten, leren ontspannen e.d....

Ook kinderen met lichamelijke, verstandelijke of meervoudige handicaps en kinderen die herstellende zijn van een operatie kunnen gebaat zijn bij een osteopatische behandeling. Omdat het zelfgenezend vermogen wordt hersteld, wordt niet alleen de motorische en de verstandelijke ontwikkeling, maar ook de emotionele ontwikkeling van het kind gestimuleerd.